Thursday, August 21, 2014

Nasihat untuk diri sendiri...

Customer is always right. Jaga pelanggan, pastikan kita tak putus barang. Berikan perkhidmatan yang terbaik untuk mereka.Perlu banyak bertolak ansur. Dengan ini pelanggan tidak akan lari kepada orang lain. Biar lambat asal berhasil. Walaupun penambahan pelanggan perlahan. Tetapi kekerapan seorang pelanggan membeli dengan kita juga akan menambah hasil jualan kita. Lama kelamaan pemasaran secara mulut ke mulut akan berjalan dengan sendiri. Seboleh-bolehnya mula-mula berniaga mulakan dengan modal sendiri. Tak apa sedikit janji jangan meminjam.Pusing dengan modal yang ada, asingkan 30% hasil jualan ke dalam akaun lain. Jangan lupa 10% peruntukan untuk sedekah jariah. Ada ketikanya kita perlu meletakkan diri kita di tempat pelanggan..baru kita boleh faham masalah mereka. So kalau kes yang lambat-lambat bayar tu..kena banyak bersabor la ye..bersangka baik dengan pelanggan. Pemasaran ada banyak cara, offline/online..berbayar ataupun percuma...gunakan kemudahan yang ada..internet,hp, flying paper, rakan facebook/twitter buat blog etc..ikut kemampuan. Macam saya, lebih banyak offline..pusing-pusing kawasan..ada juga buat blog tapi tak pandai mana pun. Alhamdulillah ada pertambahan pelanggan.. Yang paling-paling utama sentiasa kembali kepada Allah swt.. jangan tinggal solat yang lima waktu, jangan jadikan alasan kesibukan menyebabkan akaun kita dengan Allah swt kosong..amalkan solat Dhuha, tahajjud, berdoa dan bertawakkal pada Allah,bersedekah... jangan putus berharap pada Allah swt..kita minta macam-macam dari Allah.. Allah akan beri yang terbaik untuk kita. Sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang... bersambung....

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan mesej anda. Terima kasih ;)

Popular Posts